Oralní charakterová struktura

Příkladem vzhledu Orální struktury by mohla být Michalina Olszańska ve filmu Já, Olga Hepnarová

Jak název napovídá, zranění tvořící tuto charakterovovu strukturu vzniklo v orální fázi vývoje, tedy v době kojenecké, která trvá zhruba do roka a půl. V této fázi jsme plně závislí na matce, potřebujeme, aby uspokojila všechny naše potřeby od výživy po pocit bezpečí a lásky. Pokud nejsou naše potřeby opakovaně naplněny, nakonec vzdáme křik, upadneme do zoufalství a navenek se přizpůsobíme. Možná se naučíme chodit a mluvit velmi brzo, chovat se rádoby nezávisle, ale část naší osobnosti jakoby ustrne v závislém kojeneckém věku.

Lidé této charakterové struktury mají sklon ke střídání nálad, mohou mít až euforické období s manickými projevy, střídané obdobím kolapsu a sklonem k depresi. Mají přehnanou potřebu pozornosti, vřelosti a podpory od ostatních.

Jejich dominantou jsou výrazné oči a poutavý pohled. Mívají protáhlé, štíhlé tělo se slabým svalstvem, které může působit mladě až nezrale. Podle Kelmana mohou být i baculatí, pokud prázdnotu kompenzují jídlem. Ramena padají dopředu a nevyvinutý hrudník je nezřídka až propadlý a chladný. Pánev bývá úzká, předsazená dopředu, na kterou trup jakoby kolabuje. Slabé nohy s příliš propnutými „zamčenými“ koleny připomínají, že navzdory touze po nezávislosti, nejsou schopni stát na vlastních nohou. Mají málo energie a snadno se hroutí pod tíhou stresu.

Lidé orální struktury jsou rádi ve společnosti, aby zahnali věčný pocit vlastní prázdnoty a strachu z opuštění. Ani ve společnosti však nejsou úplně spokojeni. Je to tím, že mají malý přístup k vlastním potřebám. Nevědí, co chtějí, a když už to najdou, jsou přesvědčení, že pokud by si o to řekli, dočkají se jen předstírání nebo opuštění. Velmi hluboko uchovávají strach, že nikdo nebude milovat někoho tak slabého a neschopného. Hrozí jim tak upadnutí do role věčné oběti, chudáka s pocitem, že mu svět dluží.

Orální charakter se potřebuje postavit strachu z osamělosti, vzdát se role oběti, projít vnitřní prázdnotou, uvědomit si vlastní potřeby a uvěřit v hojnost života. Pak se může plně postavit na vlastní nohy, naučit se dávat ze srdce a rozvinout své přednosti.

Pocit věčného hladu žene tento typ za hledáním a poznáváním, díky tomu mají znalosti z mnoha směrů a mohou se stát dobrými učiteli. Bývají inteligentní, dobří řečníci a žádaní společníci. Obranný mechanismus přizpůsobení se, proflexe (chování se tak, jak bychom chtěli, aby se okolí chovalo k nám) a potřeba pozornosti v nich nezřídka probudila citlivost vůči potřebám druhých, svůj soucit tak mohou uplatnit v pomáhajících profesích.

Pokud se poznáváte v této charakterové struktuře,ptejte se, kdykoliv si vzpomenete, sami sebe, jak se cítíte. Věnujte si trochu více pozornosti, vyhraňte si nějaký čas v diáři jen pro sebe. Nedělejte příliš velké plány, postupujte po krůčcích a nechávejte si dostatek času na odpočinek. Zkuste meditace na téma bezpečí, hojnost a láska, jaké dělá například Lucie Kolaříková. Nezdráhejte se říct si o pomoc a podporu.

Vztah s osobou orální struktury může být trochu náročný. Stěží vám řekne, co chce, ale z jejích očí můžete do nekonečna číst, že chce víc, víc lásky, bezpečí, podpory, péče…

Opakovaně řeší dilema mezi splynutím duší na jedné straně a partnerstvím dvou nezávislých jedinců na straně druhé. Upřímná láska ale dokáže orální charakter nakopnout ke změnám a k práci na sobě. Pokud se vám podaří vytvořit dostatečně bezpečný prostor a orální charakter pochopí, že se musí vzdát svého strachu, že není hoden lásky, a místo toho v lásku uvěřit, máte naději na vztah plný pozornosti a takřka bezpodmínečné lásky. S člověkem tohoto typu vás čeká spíše houpání na obláčku, než italská domácnost.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.